برنامههاي اندرويدي با به كار گيري از گويشهاي برنامه نويسي Kotlin، Java و C++ طراحي مي شوند. فهم و شعور صحيح از قسمتهاي متعدد يك نرمافزار، از مقدمات ضروري براي طراحي و ساخت آن ها ميباشد. هر اپ داراي چهار جزء اساسي بوده كه هرمورد وظيفه خاصي داراهستند. ادغام عملكرد اين اجزا كنار هم در نهايت سبب ساز ساخت اپليكيشنهايي ميگردد كه همه ما از آنان استفاده ميكنيم. ضمن چهار نصيب اصلي، اجزاي ديگري نيز وجود دارا هستند كه در پروسه طراحي برنامه مؤثرند. درين مقاله از قصد داريم اجزاي متفاوت برنامههاي اندرويدي را بطور بي نقص ياروهمدم با مثال تحقيق كنيم، با ما همپا باشيد.
اجزاي اصلي اپليكيشنهاي اندرويدي
طراحي اپليكيشن در مشهد
اجزاء تشكيل دهنده نرمافزار كه پيرو به تشريح هركدام ميپردازيم، عبارتاند از:
1. فعاليتها (Activities)
2. سرويسها (Services)
3. تأمين كنندگان محتوا (Content Providers)
4. Broadcast Receiver
براي توصيه “طراحي برنامه فروشگاهي” كليك فرمائيد.
شغلها (Activities)
هر Activity، در واقع يك كلاس (Class) است كه بهعنوان نقطه ورود براي كاربران درنظر گرفته شده و يك صفحه منحصربهفرد را نمايش ميدهد. براي مثال: يك برنامه پيام رسان مانند واتساپ يا تلگرام داراي يك Activity براي نمايش پيامهاي جديد در اعلان است و Activity ديگري براي خواندن پيامها، همچنين يك Activity براي ايجاد پيام جديد.
عملكرد هر Activity نسبت به يكديگر غير وابسته است و بهاين برهان شما مي توانيد از اپليكيشن دوربين، در نرمافزار ارسال نشاني اينترنتي نيز استعمال كنيد و يك تصوير را به اشتراك بگذاريد. در تصوير تحت مي توانيد شيوه تلاش هر Activity را مشاهده كنيد.
براي پياده سازي يك Activity مي توانيد از كد زير در سابكلاس (subclass) استفاده نمائيد:
public class MainActivity extends Activity {
//code
}
سرويسها (Services)
هر Service بخشي از اپ مي باشد كه در بگراند انجام ميشود. وظيفه آنان بهروزرساني منابع داده و Activity هاست. اجراي دستورها، هنگاميكه اپ در حال اجرا نيست نيز بوسيله سرويسها ايفا مي شود. بهعنوان مثال، به امداد آنها مي توانيد هنگام گوش دادن به موسيقي، از اينترنت نيز به كار گيري كنيد.
براي پياده سازي يك Service مي توانيد از كد تحت در سابكلاس (subclass) به كار گيري فرمائيد:
public class MyService extends Services {
//code
}
.براي سفارش “طراحي اپ شركتي” كليك كنيد
تأمين كنندگان محتوا (Content Providers)
Content Provider اجازه ميدهد تا هر برنامه، دادههاي خود را با اپهاي ديگر به اشتراك بگذارد، همچنين جزئيات پايگاه داده را پنهان ميكند و قادر است براي قرائت و نوشتن دادههاي خصوصي (Private) اپ كه به اشتراك نهاده نميشوند، استفاده شود. به عنوان مثال، دسترسي به جزئيات اطلاعات هر كاربر در ليست مخاطبين يا تعيين يك عكس در گالري، بوسيله Content Provider اجرا ميشود.
براي پياده سازي يك Content Provider ميتوانيد از كد تحت در سابكلاس (subclass) استفاده فرماييد:
public class Provider_Name extendsContentProvider {
//code
}
.براي توصيه “طراحي اپ املاك” كليك كنيد
گيرنده پخش (Broadcast Receiver)
وظيفه اصلي Broadcast Receiver، پاسخ به پيامهاي ديگر نرمافزارها و سيستم است. اين شغل حتي زمانيكه نرمافزارهاي مقصد در حال اعمال نيستند، نيز قابل انجام ميباشد. بهعنوان مثال، توسط Broadcast Receiver به كاربر اطلاع داده ميگردد كه شارژ باتري نادر هست. سعي Broadcast Receiver فقط محدود به اپها نميشود و بسط دهندگان اندرويد ميتوانند از آنها در خارج از برنامهها نيز استعمال كنند.
public class Broadcast_Name extendsBroadcastReceiver {
//code
}
.براي سفارش “طراحي اپ پزشكي” كليك فرمائيد
اجزاي فرعي نرمافزارهاي اندرويدي
بخشهاي فرعي كه هر كدام را در ادامه توضيح داده گردد، عبارتاند از:
1. Intents
2. Widgets
3. Views
4. Notifications
5. Fragments
6. لايه بندي فولدرهاي XML
7. فولدرهاي APK نرم افزار
8. Resources
براي سفارش “طراحي اپ آموزشي” كليك فرماييد.
Intents
Intents ابزاري براي انتقال پيام ميان برنامهاي با مقصود ساخت و ساز ارتباط دربين اجزاي مختلف اپهاي اندرويدي ميباشد، همچنين از آن ها براي انتقال دادهها ميان Activity هاي گوناگون و يا ايجاد يك Service تازه به كارگيري ميگردد. بهعنوان مثال، هنگاميكه استفاده كننده ميخواهد عكس گرفته شده را به اشتراك بگذارد، نرم افزار دوربين يك Intent به سيستم استدلال ارسال ميكند.
Widgets
Widgets نوعي از Broadcast Receiver ها مي باشند و وظيفه اصلي آنها شخصي سازي كاغذ Home (خانه) ميباشد، همچنين ويجتها اطلاعات را به كاربران نمايش داده و به آنها اجازه ميدهند كه بر روي آن ها تغييرات ايجاد كنند. انواع مختلف ويجتها به گستردن تحت هستند:
Information Widget
اين نوع از Widget فقط اطلاعات اصلي را نمايش ميدهند و شيوه تغيير و تحول اطلاعات با گذشت مجال را رديابي ميكنند.
Collection Widget
همانگونه كه از نام آنان پيداست، دستهاي از اطلاعات همگون يا همنوع هستند. از آنها براي مرور اطلاعات و بازكردن هر كدام از موادتشكيل دهنده براي مشاهده جزئيات آن استعمال ميشود. از جمله، با ويجت موزيك مي توانيم آهنگ مورد نظر را در فارغ اپ آوا، پخش يا متوقف كنيم و يا به آوا آتي برويم.
Control Widget
اين ويجتها، عملگرها را در اختيار استفاده كننده قرار ميدهد كه با استفاده از آنان مخاطب ميتواند كارايي مورد نظر را فارغ از گشودن نرمافزار و در صفحه Home جاري ساختن دهد. براي مثال: پخش يا توقف يك ويدئو فارغ اپليكيشن مربوطه.
Hybrid Widget
اين نوع از ويجتها شامل تركيب ويژگيهاي سه نوع ويجت گذشته هستند. از جمله: ويجت آوا پلير يك ويجت كنترلي ميباشد، ولي همچنين اطلاعات ترانه در فعلا پخش را نيز در اختيار كاربر قرار ميدهد؛ بنابراين تركيبي از ويجتهاي كنترل و اطلاعات مي باشد كه به آن ويجت تركيبي يا Hybrid گفته مي شود.
Views
Views (نمايهها)، به عنوان عناصر مستطيلي شكل در شيت نمايش، وظيفه ترسيم و بازرسي به رويدادها را دارند. از جمله، زمانيكه شما يك متن را مينويسيد، در برگه نمايش حروف متواتر ظاهر مي شوند كه برعهده يك نمايه است.
Notifications
Notifications (هشدارها) اپ، هنگاميكه اپليكيشن در هم اكنون انجام نبوده يا غيرفعال ميباشد، از طريق اعلانات به كاربر داده مي شود. اين اعلانها معمولاً روي شيت ظاهر شده و بعد تعدادي ثانيه ناپديد مي شوند. به عنوان مثال، اعلان دريافت يك پيام جديد.
Fragments
هر Fragment بخشي از مجموع يك رابط كاربري مي باشد. كاربران مي توانند تعدادي Fragment را در يك Activity تركيب كنند، همچنين هر Fragment همزمان در يكسري Activity متعدد قابل به كار گيري ميباشد. يك Fragment معمولاً مشمول گروهي از نمايههاست.
لايهبندي فولدرهاي XML
لايهبندي را ميتوان ساختار رابط كاربري در طراحي اپليكيشن دانست. فايلهاي XML باعث ميگردد تا لايهبنديهاي مختلف بسته به بعدها كاغذ نمايش تلفن همراه استفاده كننده تشكيل داد گردد، همچنين معلوم ميكنند كه كدام رابط كاربري گرافيكي (GUI)، Activity يا Fragment در لايهبنديهاي متعدد انجام شوند.
فايل APK برنامه
فايل APK، يك فرمت فايل ميباشد كه مشتمل بر منابع، اطلاعات و كدهاي اپ بوده و سيستم برهان اندرويد از آن ها براي نصب برنامه و نرم افزارهاي مختلف به كارگيري ميكند.
Resources
از Resource براي تمجيد مقادير، تصاوير و متن ها در اندرويد استعمال مي شود. نسبتاًً همه چيز در فولدر Resource تعريف شده كه از طريق سورس كد (Source Code) ميقدرت آن را فراخواني كرد.
بازدید: