مقالات تخصصي طراحي اپ موبايل
مرجع رسمي مقالات طراحي اپليكيشن


با تمركز به عنوان اين نوشته‌ي‌علمي، احتمالاً ساخت اپليكيشين خود را به نقطه پايان رسانده‌ايد و قصد انتشار آن در ماركت‌ها براي مثال كافه بازار را داريد، يا آنكه به عنوان يك ديجيتال ماركتر، مي‌خواهيد نصب اپليكيشن خود را افزايش دهيد. در منفعت به طبعً در ليست اپليكيشن‌هاي بازاريابي نرم‌افزار خود، گزينه‌هايي ماند خود گوگل ادز، شبكه‌هاي اجتماعي، پوش نوتيفيكيشن، اينفلوينسر ماركتينگ و… را در نظر گرفته‌ايد؛ در كنار هر مورد از اين روش‌ها هم رقمي به عنوان ميزان دارايي درج كرديد و به دنبال دفاع مالي آن از شركت مي باشيد. شايد هم برخي از اين راه‌كارها را امتحان كرده‌ باشيد البته فكر‌ميكنيد مي بايست روشي ديگر براي تحت آوردن هزينه هر نصب برنامه در پيش بگيريد. آيا روشي وجود دارااست كه سواي پرداخت هزينه، تعداد نصب اپليكيشين خود را افزايش دهيد؟ در‌اين نوشته‌ي‌علمي از آكادمي كاپريلا قصد داريم به اين بپردازيم كه سئوي اپليكيشن يا ASO چيست و به چه شكل به ارتقاء نصب ارگانيك برنامه امداد مي‌كند. همچنين درباره استراتژي اجراي 

طراحي اپليكيشن در مشهد

و نكات اساسي آن هم به طور كامل صحبت خوا هيم كرد.
آنچه مي خوانيد: پنهان كردن فهرست
1 ASO يا سئوي اپليكيشن چيست؟
2 seo و ASO چه تفاوتي دارند؟
3 عنصرها مهم نمايش اپليكيشن در ماركت‌ها
4 استراتژي ASO
5 مانيتور كردن فرايند، تحقيق، بهينه‌سازي و تكرار مجدد
ASO يا سئوي برنامه چيست؟
سئوي نرم‌افزار يا ASO (App Store Optimization) به معناي باصرفه‌سازي و seo نرم‌افزار براي ماركت‌‌ و نرم افزار‌استورهايي مثل گوگل‌پلي، بازار، مايكت، آيتونز و… است. اين بهينه‌سازي به مراد دريافت بازديد بيشتر از ورقه اپ در ماركت و ارتقا نرخ تبديل ارگانيك (بازديدكننده‌اي كه نرم‌افزار را نصب مي‌كند) صورت ميگيرد.

در واقع در فرايند ASO سعي بر اين هست كه اپ در ماركت مورد نظر، رنك بالايي (سكو بالاتر) كسب كند؛ چون هر چه رنك اپليكيشن در آن ماركت بالاتر باشد، شانس بيشتري براي ديده شدن آن وجود خواهد داشت. نرم‌افزار‌استور اپ‌هاي با سئوي بالاتر را هنگام جستجوي كاربر درصفحه حاصل، نصيب اكسپلور اپليكيشن‌استور، بخش معرفي اپليكيشين‌هاي مشابه و ميان ليست پيشنهادي ماركت به كاربر نمايش مي دهد. به‌اين‌ترتيب درصد اجرا اكشن پاياني به وسيله كاربران بالاتر خواهد رفت و شاهد ارتقا نصب ارگانيك برنامه‌ خوا‌هيم بود.

ولي آيا ASO گوناگون از مبحث seo به حساب مي‌‌آيد؟ آيا اپليكيشن‌ها‌ نيازي به سئو ندارند؟ و چرا در مبحثي مستقل به ASO پرداخته مي گردد؟

سئو و ASO چه تفاوتي دارا‌هستند؟
همانگونه كه گفته شد در ASO، ما در ادامه با صرفه‌سازي برنامه در اپليكيشن‌‌استور و ماركت‌هاي مختص نرم‌افزار مثل بازار، گوگل‌پلي، آيتونز و … هستيم. هدف از اين كار، افزايش نرخ نصب ارگانيك اپ و در نتيجه كاهش هزينه جذب مخاطب است. در حالي‌كه seo يا سئو به باصرفه‌سازي وب سايت براي موتورهاي جستجوي گوگل، ياهو، بينگ و… ميپردازد و مقصود از آن، ارتقاء ترافيك ورودي تارنما و البته دريافت نرخ تبديل بالاتر مي باشد. براين اساس هر دو مبحث، با وجود اشتراك‌هايي كه در طرز اجرا دارند كاملا با هم تفاوت دارا‌هستند. پيشنهاد مي كنيم جهت آشنايي بيشتر با بهينه سازي، نوشته‌ي‌علمي بهينه سازي چيست؟ را پژوهش فرماييد.

 

با اين تعبير و تفسير، آيا اين در معناي است كه صاحبين اپ‌ها نيازي به سئوي تارنما ندارند؟ خير. تمام اپليكيشن‌هاي مطرح، خلال حضور در اپليكيشن‌استورها، داراي سايت هم مي باشند و كل تلاش خود را به فعاليت مي‌برند كه پروسه بهبود سئوي وب سايت خود را نيز موازي با سئوي اپ پيش‌ببرند؛ چرا كه مخاطبين زيادي ممكن هست فقط از طريق جستجوي در گوگل با آنها آشنا شوند و نبايد اين بخش را به فراموشي سپرد (به عنوان مثالً كاربري در گوگل عبارت برنامه خريد خرقه را جستجو كند).

با اين وجود طبق اعلام گوگل حدود 40 درصد از برنامه‌ها براي اولين بار در منفعت جستجوي كاربر در درون اپ‌استورها ديده و شناخته شده‌اند. اين درصد در حالي اعلام گرديده است كه راءس تحقيقاتي statisca (اينجا) در اواخر سال 2020 تعداد برنامه‌هاي جان دار در آيتونز اپل و گوگل‌پلي را بيش از 5 ميليون برشمرد و مي‌بينيم كه اين عدد ترازو قابل توجهي از نصب‌ها را در برمي‌گيرد.

همين مسئله به نه عنايت سئوي برنامه‌ها را علامت مي‌دهد. با تمركز بيشتر بر روي ارتقا نصب ارگانيك اپليكيشن‌ها قسمت قابل توجهي از هزينه‌ها نيز كاهش خواهد يافت.

عناصر مهم نمايش برنامه در ماركت‌ها
وقتي در يك ماركت، اپليكيشني نمايش داده ميگردد، چه اجزايي در معرض روئت كرد مخاطب قرار ميگيرد؟ در تصوير پايين روش نمايش يك نرم‌افزار در گوگل‌پلي را مي‌بينيم. در هنگام نمايش اوليه برنامه، اجزايي مثل آيكون اپ، عنوان آن، دسته‌بندي كه در آن قرار ميگيرد، تعداد دانلودها، تعداد ديدگاه ها ثبت شده كاربران (review)، معدل امتيازهاي دريافتي (average rating)، تصاوير اسكرين‌شات از صفحه هاي داخلي اپ يا ويديوي معرفي و توضيحي كوتاه درباره اين اپ قابل مشاهده است.

 

در ادامه وقتي قصد آشنايي بيشتر با برنامه را داشته باشيم توضيحي جامع درباره آن و محتواي نظرها كاربران نمايش داده خواهد شد. در انتهاي صفحه نيز اطلاعات كامل developer نرم افزار و ليستي پيشنهادي از برنامه‌هاي مشابه يا مرتبط با اين اپليكيشن در دسترس كاربر قرار خواهد گرفت.

در ماركت‌هاي ديگر ممكن هست اجزا با ترتيب متفاوتي نمايش داده شوند يا بخش‌هايي مازاد يا كمتر از اين موردها وجود داشته باشد. مثلا در گوگل‌پلي در قسمت پايين عنوان developer name گفته ميگردد البته در اپل‌استور به آن زيرعنوان (subtitle) اطلاق مي شود. يا به عنوان مثالي ديگر گوگل‌پلي اخيراً در كنار بخش ويديو و اسكرين‌شات معرفي اپ، امكان قرار دادن توضيح صوتي را هم فراهم كرده است، در حالي‌كه در ماركت‌هاي ديگر هنوز اين قابليت وجود ندارد. از طرفي بايد بدانيم كه هرمورد از نرم افزار‌استور‌ها براي محتواي اين اجزا به لحاظ تعداد كاراكتر، حجم و فرمت قوانين و محدوديت‌هاي خاص خود را دارند.

به اين ترتيب قبل از اقدام به سئوي اپليكيشن، بايد ماركتي كه ميخواهيد نرم‌افزار خود را در آن قرار دهيد به خوبي استيناف فرمائيد. اين اپليكيشن‌استور چه نصيب‌هايي را براي معرفي در اختيارتان قرار مي دهد؟ چه قوانيني براي محتوا دارد و براي هر بخش چه محدوديتي در لحاظ گرفته است؟ آحاد اين اجزا در درجه‌بندي اپ شما تاثيرگذار مي‌باشند و سفارش مي شود از تمام پتانسيلي كه در مشت شما قرار مي‌گيرد استفاده فرماييد. براي درك اهميت اين مورد، دو برنامه زير را با هم مقايسه نمائيد. به حيث شما مخاطب به نصب كدام‌يك از اپليكيشن‌هاي ذيل رغبت نشانه خواهد اعطا كرد؟ هر دو نمايشي از بازي‌هاي نسبتاًً مشابه در كافه‌بازار هستند.

 

گرچه بازي آميرزا بسيار معروف‌تر و دوست داستني‌تر مي باشد اما از تصاوير و توضيحات بسيار بهتري استفاده كرده و از سوي ديگر، بازي كافه كلمه هم در عنوان خود، از كلمه و واژه كليدي به كار گيري كرده است كه از نكات سئوي اپ به شمار مي‌رود. هم اكنون كه با ريزه كاري شيوه نمايش معرفي اپ آشنا شديم چطور مي‌اقتدار اين اجزا را جهت دريافت نمايش بيشتر بهينه كرد؟ پيرو به طريق اجراي استراتژي ASO ميپردازيم.

استراتژي ASO
استراتژي ASO در 4 گام اساسي برنامه‌ريزي و جاري ساختن مي‌شود كه در قسمت‌هاي بعد از آن به طور كامل به هركدام مي‌پردازيم:

شناخت استفاده كننده و پيدا كردن لغات كليدي مناسب
قرار دادن برنامه در ماركت و ساخت و ساز محتوا براي اجزاي آن
تست A/B
مانيتور كردن مراحل، چك، بهينه‌سازي و تكرار مجدد
شناخت مخاطب و يافت كردن كلمات كليدي مناسب
اولين گام شما در استراتژي ASO، (مانند هر استراتژي ديگري) شناخت مخاطب مي باشد. شناخت كاربر شما را به كليدواژه‌هاي اصلي و ادبيات مناسب حضور در نرم افزار‌استورها خواهد رساند. استفاده كننده پيرو حل چه مشكلي مي باشد و از چه عبارات كليدي در جستجوي برنامه مورد نظر خود استفاده مي‌كند؟ براي كشف كردن اين كلمه ها كليدي مي‌توانيد از روش‌‌هاي تحت استعمال فرماييد:

كاغذ اپليكيشن رقباي خود را چك فرماييد از چه كلمه ها كليدي استعمال كرده‌اند. به بخش ديدگاه ها مخاطبان او رجوع‌نماييد؛ چه كلمات كليدي به‌كار برده‌اند و ادبيات كلام كردن با آن ها چه گونه مي بايست باشد.
موتور جستجوي خود ماركت هم زماني واژه و كلمه‌اي را تايپ مي‌كنيد ليستي محدود از لغت ها كليدي مرتبط به شما سفارش مي دهد و مي توانيد از آن‌ها هم استفاده فرمائيد.
ابزارهاي رايگاني مثل keywordtool  در كشف كردن كلمات كليدي رايج در نرم افزار‌استورها به شما كمك خواهند كرد. از ديگر ابزارهاي كاربردي در اين مورد نيز مي‌توان به wordtracker و keywordtracker اشاره كرد.
در نصيب تبليغات جستجوي كافه‌بازار هم امكان تحقيق كلمات كليدي گزينه به كار گيري به وسيله كاربران را مشاهده كرد.


از عبارات كليدي تك‌واژه و كلمه‌اي، كوتاه و به شدت رقابتي دوري كنيد. از كلمه ها كليدي زمان بر‌تر (Long Tail) و معدود‌تر رقابتي استفاده نمائيد. البته اعتنا فرماييد كه استفاده كننده در موبايل در اكنون جستجو مي‌باشد و هنگام تايپ از كلمات خيلي وقتگير هم به كارگيري نمي‌كند. بدين ترتيب به‌اين نكته هم در انتخاب لغات كليدي نهايي خود دقت فرمائيد. همچنين به خيال و خاطر داشته باشيد كه نرم افزار‌استورها محيط پويايي دارا هستند بنابراين به طور مداوم بايد ماركت و رقباي خود را در آنان پژوهش فرمائيد و در صورت نياز لغت ها كليدي خود را تغيير دهيد يا بازنويسي كنيد.

انتشار اپليكيشن در ماركت و ساخت محتوا براي اجزاي آن
هنگام قرار دادن اپ در ماركت مي بايست به كليدواژه‌ها و نكاتي كه به نمايش بيشتر و ترغيب كاربر به نصب كمك مي‌كند توجه كنيد. اجازه بدهيد اين اجزا و نكات مهم در هر يك را با هم استيناف كنيم:

آيكون برنامه: آيكون نرم افزار او‌لين المان تصويري مي باشد كه از برنامه شما به چشم كاربر مي آيد. بدين ترتيب آيكون‌ها بايد كيفيت خوب، خاص، مرتبط با حوزه كار برنامه و ولي خلاقانه باشد. مطلقا در‌اين‌باره قبل از انتشار اپليكيشن يا فراهم‌سازي آن، تصميم‌گيري كنيد، ولي پيش از قطعي كردن آيكون، در شبكه‌هاي مختلف تست‌هايي كوچك جهت سنجش معيار تاثيرگذاري آن انجام دهيد.
عنوان: اولي اطلاعات توضيحي كه كاربر از نرم‌افزار شما مي‌بيند، عنوان آن هست كه از اسم نرم‌افزار و يك سري كاراكتر درست شده است. مهم‌ترين واژه و كلمه كليدي خود را در اين بخش قرار دهيد. عنوان بايد به صورت پر‌نور به استفاده كننده توضيح دهد كه نرم‌افزار شما دقيقاً به چه منظور هست و چه هدفي را دنبال مي‌كند.


امتيازدهي و اعلام نظر كاربران (Average Rating, Review): اين آمار علاوه بر اينكه در تصميم‌گيري استفاده كننده براي نصب تاثيرگذار ميباشند، از لحاظ موتور جستجوي نرم افزار‌استور هم يك نقطه مثبت تبارك به حساب ميآيد؛ چون امتيازها و نظراتي كه توسط كاربران ثبت شده است معيار تعامل و درگيري آنان با اپ را نشانه مي‌دهد. همچنين عبارات كليدي مستعمل در كامنت‌ها به موتور جستجوي ماركت در شناخت بيشتر اپليكيشن ياري مي‌كند و اين موارد را در تقدم‌هاي نمايش خود مطلقاً لحاظ مي‌كند. درست است كه اين دو نصيب چندان ذيل كنترل ما نيستند البته مي‌اقتدار طي كمپين‌هايي مثل پوش نوتيفيكيشن يا درخواست درج امتياز در باطن نرم‌افزار، مخاطبين را تشويق به امتيازدهي و درج لحاظ كرد. اما مي بايست عملكرد براي درج امتيازات مثبت باشد اما پاسخ‌گويي به كامنت‌ها حتي اگر منفي و انتقادي باشند را هم نبايد فراموش كرد. كوشش فرماييد كم‌كم در اين بخش هم مانند شبكه‌هاي اجتماعي، لهجه و ادبيات خاص خود را پيدا نماييد. در تصوير پايين نحوه پاسخ‌گويي اسنپ به اظهار نظر انتقادي را مي‌بينيم:


توضيح كوتاه (Short Description): اين توضيح كوتاه در صفحه اول نمايش نرم‌افزار ديده مي گردد. در اين بخش هم همت نمائيد از كلمه ها كليدي خود به كارگيري فرماييد و به مخاطب هدف نرم‌افزار و بها‌هاي آن را گستردن دهيد. اين قسمت، بهترين فرصت هست كه با يك گزاره، سوال يا نكته‌ مخاطب را كنجكاو كنيد. به اين صورت اورا ترغيب نماييد كه جهت دريافت پاسخ فرضي خود به سراغ تفحص توضيحات تكميلي يا استيناف ويديو شما برود.
توضيحات بدون نقص (Full Description): اين بخش بهترين فرصت‌ براي شما خواهد بود كه تماما به معرفي خود، قابليت‌ها و مزيت‌هاي رقابتي كه داريد بپردازيد. از جمله نكاتي كه در توليد محتواي اين بخش مي بايست مد نظر داشت مي‌اقتدار به مورد ها زير اشاره كرد:
در اين بخش حتماً از لغت ها كليدي خود به كار گيري نماييد. البته به اين مضمون‌ نيست كه تنهاً متني آكنده از لغات كليدي به استفاده كننده ارايه شود. متن بايد ساختار و مفهوم داشته باشد و اطلاعاتي را كه مخاطب در پي آن بوده مي باشد را دربر بگيرد.
به جوايز و افتخارات اپليكيشن خود اشاره نمائيد.
از تاثيرگذاري خوب ايموجي‌ها نبايد غافل شويد و از آنها بهره ببريد.
از بولت‌ها براي برشمردن ويژگي‌ها استفاده فرماييد.
اگر ماركت قابليت درج اطلاعات به چند زبان را دارد مسلماً از اين فرصت به كارگيري نماييد و محتواي خود را به لهجه‌هاي ديگر هم درج فرمائيد.
شبكه‌هاي اجتماعي، سايت و ديگر طرز‌هاي ارتباطي خود را درج فرمائيد.
در درون متن قطعاً از كال‌تواكشن به كارگيري نماييد و كاربر را براي دانلود و نصب اپليكيشن تشويق فرماييد.
در درون محتوا شماره آخرين نسخه اپليكيشن و تغييراتي كه در اين ورژن نسبت به ورژن قبل انجام گرديده‌است هم ذكر گردد. برخي كاربران ترجيح مي‌دهند از آخرين نسخه نرم‌افزار‌ها به كارگيري كنند. بعضا ديگر هم موقتا از اپ شما به كارگيري مي‌كنند و براي به‌روز‌ ر‌ساني آن، تغييرات انجام‌شده و باگ‌هاي رفع‌شده را بررسي خواهند كرد.
الگوريتم رنكينگ ماركت‌ها نيز به طريق آپديت نرم‌افزار بوسيله شما توجه مي‌كند. بنابراين به طور منظم تغييرات، رفع باگ‌ها و … را ثبت و اپليكيشن را به‌روز كنيد.
و در نقطه نهايي، به قوانين ماركت احترام بگذاريد.
محتواي سمعي و بصري از برنامه: در اين نصيب ماركت به شما اجازه مي دهد طي ويديويي كوتاه، اسكرين‌شات‌هايي از صفحه ها برنامه يا محتواي صوتي به معرفي و طرز عمل اپليكيشن خود بپردازيد. مسلماً از محتواي با كيفيت به كار گيري نماييد و بر روي بخش‌هايي كه مي‌تواند براي استفاده كننده جذاب باشد تمركز بيشتري داشته باشيد.
بهتر مي باشد در اين قسمت به عنايت Localization و Culturalization (مستقر‌سازي و مبتني بر تمدن بومي) نرم‌افزار هم اشاره كنيم، چون در استخراج جايگاه بالاتر توسط ماركت نقش مالامال رنگي دارااست. همان طور كه گفته شد بعضي ماركت‌ها به شما اجازه مي دهند كه محتواي خود را به يك سري لهجه در داخل اين ماركت اپلود كنيد. به عنوان مثل گوگل پلي به 77 لهجه و آيتونز به 28 زبان اين قابليت و امكان را به شما ميدهد كه محتوا بارگذاري كنيد. اين متناسب‌‌سازي محتوا تنها به لهجه متن‌ها نوشتاري تمتم نميشود بلكه ويديوها، اسكرين‌شات‌ها يا حتي محتواي صوتي هم بايد متناسب متمدن و لهجه آن مملكت تغيير‌و تحول كنند.
از جمله در صورتي‌كه نرم‌افزار شما اين قابليت را دارد كه براي مرز و بوم ژاپن، اسكرين‌شاتي از نسخه ژاپني نرم افزار استفاده كند و نيز براي گويش انگليسي هم اسكرين‌شاتي از المان‌هاي همان مرز و بوم به كار برده گردد، اين موضوع قوياً در واحد سنجش درگيري مخاطبان آن كشورها تاثيرگذار مي‌باشد و به همين ادله موتورهاي جستجوگر نرم‌افزار نيز به آن اهميت فراوان مي دهند.
لينك و پيوند URL : بله آدرس URL شما هم نقش مهمي در سئوي نرم‌افزار داراست و يك كدام از فاكتورهاي اساسي در رنكينگ به حساب مي‌آيد. بهترين موقعيت، درج اسم برنامه و لغت ها كليدي اصلي در آدرس URL مي باشد. مطلقاً قبل از تكثير نرم‌افزار در ماركت، به صحت آن توجه نمائيد چون اساسا پس از انتشار امكان دستكاري مجدد آن فرآهم نيست.
دسته‌بندي (Cateogary): نرم‌افزار شما در چه مجموعه‌بندي قرار مي‌گيرد؟ اين شركت‌بندي در شيت نمايش اپ هم ديده مي گردد. كاربر قادر است وارد تيم‌بندي و فهرست نرم افزار‌استور خواهد شد و به راحتي في مابين اين نرم‌افزار‌هاي شمارا پيدا كند. علاوه بر اين، موتور جستجوي ماركت هم هنگام نمايش حاصل به مجموعه‌بندي نرم افزار شما توجه مي‌كند. بدين ترتيب مطلقاً به صدق تيم‌بندي كه اپليكيشن شما در آن قرار مي‌گيرد خود اعتنا فرماييد.
تست A/B
ريزه كاري نقش مهمي در سئوي اپ دارند، بدين ترتيب حتماً لغت ها كليدي متفاوت، اسكرين‌شات، ويديوي معرفي، عنوان، توضيح و… را به سبك‌هاي متفاوت و با جزئييات متفاوت را با ياري تست A/B بررسي نمائيد و تاثيرگذاري هرمورد را بسنجيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طراحي اپليكيشن در مشهد،
موضوع:
[ ۳ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۴۵:۵۸ ] [ حامد ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی