امروزه بخش اعظمي از موسسه ها نوپا و آغاز آپ ها، منحصرا و يا تا حد زيادي بر روي يك اپ متمركز ميباشند. به همين عامل بودجه ما يحتاج براي طراحي و چگونگي و كيفيت طرح ريزي براي آنها از مداقه زيادي برخوردار است. همچنين، سازمان ها و افراد زيادي وجود دارد كه با تمركز به تغيير تحول الگوي رفتار مشتريان خود و ميل آنان به به كار گيري از نرم افزارهاي موبايلي، قصد دارند خدمات خود را از طريق اپليكيشن نيز ارائه دهند. با تمركز به مورد ها گفته شده، در پي قصد داريم به تفحص معيارها و عواملي بپردازيم كه در هزينه ساخت برنامه اثرگذار هستند.
طراحي اپليكيشن در مشهد
چهطور مي توان هزينه هاي ايجاد كرد اپ را تخمين زد؟
دربارهي طراحي برنامه گوشي يكي مواردي كه براي متقاضي ها از مداقه زيادي برخورداراست زمينه هزينه كل شده ايجاد كرد اپليكيشن ميباشد. كلاً هزينه تشكيل داد نرمافزار به كارداران زيادي بستگي دارد. قيمت طراحي اپ براي شركت كوچك و آغاز آپ با شركتهاي والا و شركت هايي مانند اينستاگرام كه منحصرا خدمات خود از طريق اپليكيشنهاي نرم افزاري ارائه مي دهند، با هم متفاوت است. اما كلاً موردها تحت در تخمين قيمت طراحي اپ تاثيرگذار هستند:
نوع رابط كاربري (User Interface) يا به اختصار UI موردنياز
تجربه كاربري (User experience) يا به اختصار UX مورد نظر
گرافيك اپ
ويژگيها و امكان هاي برنامه
نوع و ابهام پايگاه داده مورد نياز براي برنامه
نوع محتوا
چه عواملي در قيمت گذاري ساخت اپليكشن مفيد هست؟
ازآنجا كه هزينه هاي ساخت نرمافزارها بسيار متفاوت هست، از جنبههاي متفاوت بايد مورد تحقيق قرار گيرند. درين بخش به معرفي بعضي از مهمترين عواملي ميپردازيم كه در قيمت گذاري ساخت يك اپليكشن موثر ميباشند.
در مجموع، هزينه ساخت اپ بر اساس خصوصيات، عدم وضوح و نوع پلتفرم انتخاب مي گردد.
هزينه طراحي برنامه؛ طراحي به معناي ساخت يك طرح و يا نحوه تعامل با كاربران ميباشد. يك نقل قول از استيو جابز معروف شده است كه ميگويد طراحي فقط شكل ظاهري و احساساتي نيست، طراحي طريق كاركرد متاع است. در طراحي و بسط اپ هاي تلفن همراه مي بايست جنبه هايي مانند طراحي بصري، رابط هاي كاربري و تجربه استفاده كننده، علامت، نماد تجاري و غيره در نظر گرفته خواهد شد.
براي ايجاد كرد نرم افزار مورد نظر خود مي توانيد از قالب هاي مهيا و يا نرم افزارهاي برنامه ساز نيز استعمال كنيد. ولي عالي مي باشد كه با تمركز به شناخت خود از بازار و مشتريانتان جهت ايجاد كرد اپليكيشن اقدام نمائيد.
هزينه ساخت اپ بوسيله فريلنسرها و شركتهاي طراحي اپ گوناگون مي باشد. معمولا شركت هاي نرم افزاري هزينه بيشتري دريافت مي كنند و ميزان پاسخگويي كمتري دارند.
قيمت طراحي اپ هايي كه نياز به سرور بك اند (Back end) داراهستند و يا از طريق API به تبادل داده ميپردازند، بيشتر هست.
فراموش نكنيد كه براي تامين، داده، سرور، ابر (Cloud) ، بازاريابي و ساير هزينه هاي جانبي نيز بايستي بودجه در نظر بگيريد.
اين نوشتهيعلمي رو حتما ببينيد:
نكات طراحي اپ و بزرگترين نكات براي يك نرمافزار برنده
آيا هزينه ساخت اپ سيستم عامل اندرويد با iOS متفاوت مي باشد؟
به طور كلي، سه سيستم استدلال اساسي براي گوشي وجود دارد كه شامل اندرويد،iOS و ويندوز ميباشد. براي استحصال به بهترين بهره، بهتر است نرمافزار مخصوص به هر مورد از اين سيستم ادلهها را تنظيم فرمائيد. بار گذاري برنامه هاي اندرويد در پلي استور (Play Store) نسبتا آسان ميباشد، ولي نرم افزار هاي iOS قبل از اينكه درApp Store تكثير يابند، بايد توسط اپل آزمايش و رسيدگي شوند. با اينكه كدهاي مربوط به نرم افزارهاي متعدد مشابه ميباشد اما معمولا هزينه تشكيل داد نرمافزارهاي iOS بيشتر از سيستم استدلالهاي ديگر هست.
آيا افزدون قابليت و امكان ها در ميزان هزينه ايجاد كرد نرمافزار موثر هست؟
يكياز پارامترهايي كه بر قيمت طراحي اپ تاثير مي گذارد، تعدا و نوع ويژگي هايي است كه ميل داريد در برنامه شما وجود داشته باشد. شما مي توانيد مطابق نياز و نوع بيزنس خود، قابليتهاي مورد نظر خود را انتخاب كنيد. در ادامه قصد داريم شمارا با برخي از اين قابليت ها آشنا نماييم.
به لحاظ ميرسد عالم امروز با اپ ها فعاليت مي كند و براي بسياري از نيازهاي مردم يك نرمافزار موبايلي تاسيس شده است. اپ هايي كه به خير و خوبي طراحي شده اند، چشم نواز ميباشند و شمارا به به كار گيري از آن وا مي دارند، در حالي كه اپليكيشن هاي ضعيف در شما رغبتي تشكيل داد نميكنند و آنچه را كه ميخواهيد، اعمال نمي دهند.
در حالي كه بعضي از اصول اوليه مانند قابليت استفاده، كارايي و طرح بندي به بهبود تجربه كاربر كمك مي كند، البته يكي از مهمترين مواردي كه راجعبه برنامه ها وجود داراست، خصوصيات ميباشند؛ چه عدم وجود مورد ها آيتم انتظار يا استفاده خطا از مورد ها مو جود.
زماني كه ايده اصلي، طرح و رنگ اپ خود را به درستي دريافت كرديد، بايستي در باب آنچه مشتري واقعا ميخواهد فكر كنيد، زيرا درصورتيكه شما نيازهاي اورا برآورده نكنيد، يك رقيب ممكن ميباشد اين كار را جاري ساختن دهد و در نتيجه شما ميتوانيد كسب و كار قابل توجهي را از دست بدهيد. تعدادي ويژگي وجود داراست كه برخي از آنها بايد در اپ شما جانور باشد، اما بسياري از آنها اپليكيشن شمارا پررنگتر مي كنند. درپي به معرفي بعضا از امكانها و ويژگيهايي مي پردازيم كه به كارگيري آنها مي تواند بر هزينه ساخت اپليكيشن تاثير بگذارد.
سادگي: بسياري از افراد حوصله زيادي براي كلنجار رفتن با يك نرم افزار را ندارند و در شرايطي كه به كارگيري از اپ خيلي غامض باشد، عشق و علاقه آنها به سرعت از در بين مي رود. درحالتي كه مشتري شما نتواند بهسرعت و به راحتي به نيازمندي هاي خود دسترسي پيدا كند، نااميد شده و اين كار را به روشي ديگر (احتمالا با استعمال از نرم افزار رقيب) جاري ساختن مي دهد.
سرعت: بارگيري سريع كاغذهاي اپ، دستور حياتي در سفارش ايجاد كرد برنامه است. هيچ كس دوست ندارد انتظار بكشد، به ويژه وقتي آحاد آن چيزي كه مي ببينند يك علامت لود صفحه ميباشد و اين نااميدي خيلي زود جاي خود را به كسالت و در سود تصميم براي به كارگيري از يك اپليكيشن جايگزين بهتر ميدهد.
وضوع مناسب تصاوير: در حالي كه شما بايستي در ميان سرعت بار گذاري نرم افزار و كوشش و وضوح تصاوير تعادل ساخت و ساز كنيد، بايد اعتقادوباور نتيجه ها فرماييد تصاويري كه در صفحه هاي نرمافزار شما وجود دارد، به اندازه كافي جزئيات لازم كاربر را نمايش مي دهد.
امنيت: امنيت در اينترنت در درحال حاضر تبديل شدن به يك موضوع حياتي مي باشد و اين آيتم براي اپليكيشنهاي موبايل نيز درستي مي كند. مخصوصا در اپليكيشن هاي كاربردي كه اطلاعات شخصي حساس مانند اطلاعات مالي و كارتهاي اعتباري را ذخيره مي كنند، حفظ امنيت تماما ضروري است.
امكان جستجو: شايد اين ويژگي در نگاه اول بي آلايش به حيث ميرسد ولي بسياري از برنامه ها داراي اين قابليت و امكان مهم نيستند. در موارد اكثري كاربران از آن استفاده مي كنند، در صورتيكه چه در اپ هاي بازي كاربرد چنداني ندارد، ولي در برنامه هاي بيزنس و شبكه هاي مردمي ضروري هست.
پوش نوتيفيكيشن (PUSH NOTIFICATION): ارسال آنها سهل تر از ايميل هست و مانند بخش اعظمي از نشاني اينترنتي ها در فولدر هرزنامه قرار نمي گيرند. پوش نوتيفيكيشن ها مي توانند به صورت متني يا گرافيكي باشند و ازآنجاكه صرفا براي يك مخاطب خاص ارسال مي گردند، بهتر از پيام هاي ناخواسته ميباشند و احتمالا آيتم توجه او قرار مي گيرند.
عكس العمل كاربر (User feedback) : چنانچه مي خواهيد يك اپليكيشن عالي داشته باشيد، مي بايست همواره در جست و جوي بار راهي براي رفع نواقص و پيشرفت در عملكرد آن باشيد كه بهترين رويكرد براي استحصال به اين اطلاعات اين هست كه از خود كاربر بپرسيد. با قرار دادن يك دكمه عكس العمل روي نرم افزار، مشتري را قادر مي سازيد تا به شما بگويد كه چه چيزي باعث خوب شدن آن مي شود.
آپديت رساني ها (Updates) : بعداز دريافت عكس العمل، مي توانيد به صورت مجالاي نرمافزار خود را بهروزرساني فرماييد. اعمال اين كار به شما امداد مي كند تا مال بهتري ارائه دهيد و خطاها امنيتي احتمالي را رفع كنيد. بهروزرساني ها نرم افزار شما را كارآمد نگه مي داراهستند و بيشتر از آنچه استفاده كننده نياز دارااست به او مي دهند.
ادغام با نقشه گوگل (Google Maps integration) : چنانچه كه در اپ شما نياز به پژوهش موقعيت جغرافيايي كاربرد وجود داشته باشد، ميتوانيد از امكان ادغام برنامه با نقشه گوگل استفاده نمائيد؛ البته اين شغل عدم وضوحهاي مربوط به خود را دارد.
چت (Chat) / پيام رساني (Mesغير مجاز مي باشدing) : اين يك ويژگي مهم براي بسياري از اپليكيشن ها است كه ابهامهاي زيادي داراست و به روشهاي مختلفي مي قدرت آن را پياده كرد. جمعاَ شما مي بايست معلوم فرماييد كه به چه نوع چتي نياز داريد؟ آيا قابليت ارسال پيام بي واسطه به شخص مورد نظر شماست يا چت گروهي مي خواهيد؟ آيا برنامه بايد از انتقال فايل نيز دفاع كند؟ آيا پيام ها و سوابق كاربران را بايد ذخيره كند يا پس از مدتي خاص به طور خودكار حذف شود؟ موقعيت آفلاين داشته باشد؟ آيا شكلك در آن وجود داشته باشد؟ آيا نوتيفيكيشن وجود داشته باشد (ارسال، مشاهده، لود و غيره)؟
سيستم پرداخت: آيا قصد داريد برنامه شما با يك يا يك سري سيستم پرداخت مانند پيپل (PayPal) مخلوط شود؟ توسعه دهندگان ميتوانند بيشتر آنانرا مستقيما از طريق API در يك نرم افزار ادغام كنند.
خريد داخل اپليكيشن (In-app purchase) : در برخي از نرمافزارها امكان خريد مستقيم جنس يا خدمت از درون برنامه براي كاربران وجود دارااست.
تبليغات: شايد افراد بسياري تصور كنند تبليغات موبايلي (Mobile advertising) يك متن ساده، بنر يا تبليغات پاپآپ (Pop-up ad يا Pop-ups) هست كه هنگام كار با اپ در برگه تلفن همراه ظاهر ميگردد. ولي تبليغات فراتر از اين موارد هست و قادر است به صورت سفارشي ساخته شوند.
رسانه استريم (Streaming media): يك نوع محتواي تعدادي رسانه اي است كه همزمان با ارسال از سمت فرستنده محتوا، بوسيله گيرنده آن قابل نمايش مي باشد. به عبارت ديگر، گيرنده محتوا نياز ندارد كه استارت كل محتوا را دانلود كند تا بتواند آن را نمايش بدهد. هزينه اجراي آن به دست اندركاران مختلفي بستگي دارد. نخستين، منطق برنامه و پردازش داده ها. آيا داده ها در زمان حقيقي وواقعي به يك سرور ارسال ميشوند و از آنجا منتقل مي گردند يا از طريق مورد ضبط و ارسال (record-and-send) از طريق يك فولدر محلي؟ ثانيا، از چه فرمت هاي ويديويي/صوتي مدد مي گردد؟ همچنين، تنظيمات مربوط به دوربين هاي تلفن همراه و اتصال اينترنت كاربران به چه شكل مي باشد.
پشتيباني يك سري زبانه (Multi-language) : در صورتي كه نياز داشته باشيد اپليكيشن شما براي ارائه سرويس به بخش ها گوناگون از چندين زبان پشتيباني كند.
استفاده از حسگرهاي تلفن همراه (Phone sensors) : بسياري از برنامه ها از حسگرهاي مو جود در موبايل استعمال مي كنند. براي مثال، ژيروسكوپ (حسگري كه سرعت چرخش را اندازه گيري مي كند) ، حسگر اثر انگشت، شتاب سنج، تشخيص جهت تلفن، گام شمار، سنسور نور و روشنايي (براي تنظيم فروغ برگه به صورت خودكار) و GPS، نمونه هايي از اين حسگرها هستند.
بازدید: